Golfkenttien sankarit
Suomen golfkentänhoitajien yhdistys, Finnish Greenkeepers Association (myöhemmin FGA), on noin 300 jäsenen yhdistys, joka kokoaa yhteen ammatikseen golfkenttiä hoitavat henkilöt. Golfkentänhoitajat huolehtivat kenttien kasvuston sekä puitteiden kestävästä kehityksestä ympäri vuoden, jotta meillä on mahdollisuus pelata hyvin hoidetuilla kentillä kaudesta toiseen. FGA:n tavoitteena on kehittää alan ammatillista osaamista monipuolisten koulutusten myötä sekä edistää kestävän kentänhoidon käytäntöjä.
Lähes kaikissa golfin asiakastyytyväisyyden mittauksissa kentän kunto nousee kaikkein merkittävimmäksi tekijäksi. Usein jopa tärkeämmäksi kuin asiakaspalvelu. Siksi onkin oikeutettua kutsua näitä ammattilaisia, jotka heräävät aamuneljältä hoitamaan kenttää, jotta meillä olisi mahdollisimman hyvä pelata, golfkenttien sankareiksi.
Viime vuosina ammattitaitoisen työvoiman saatavuus ja pysyvyys on ollut vähäistä ja tilanteen on arvioitu menevän yhä huonompaan suuntaan, ellei asialle tehdä jotain. Myös golfkentänhoitajan ammattitutkinnon suorittaneiden osuus vakituisista kentänhoitajista on ollut matala. Siksi FGA päätti ryhtyä toimiin luoden ratkaisuita haastavaan tilanteeseen.
FGA:n brändiuudistus — Do you have time to talk about the turf?
Vuoden 2022 syksyllä FGA päätti lähteä uudistamaan brändiään. Tavoitteena brändiuudistuksessa oli lähteä kehittämään alan houkuttelevuutta ja toimintaa niin sisäisesti kuin ulkoisesti. Haluttiin kasvattaa kentänhoidon arvostusta, kehittää urapolkua ja mahdollisuuksia kentänhoitajien ympärivuotiseen palkkaukseen, lisätä kiinnostusta alaa kohtaan myös nuorempien keskuudessa ja sitä kautta saada uusia kentänhoitajia kouluttautumaan kenttämestareiksi. Yksi tärkeimmistä sisäisistä tavoitteista oli lisäksi yhteisöllisyyden kasvattaminen, sillä kollegojen tuki, etenkin alalla jossa ollaan niin paljon luonnon armoilla, on äärimmäisen tärkeä voimavara. Parempi näkyvyys ja houkuttelevampi alusta sponsoroinnille ja yhteistöillle on myös merkittävä askel eteenpäin.
Uutta brändiä lähdettiin työstämään vuoden vaihteessa ja brändiuudistuksen kumppaniksi valikoitui suomalainen luova golftoimisto, 2Up Golf Agency. ‘’Olemme rohkeasti lähteneet uudistamaan yhdistyksen toimintaa, jossa on merkittävänä osana se, miltä me näytämme ja kuulostamme, jotta pystymme luomaan kiinnostusta niin golfalan työntekijöiden, kuin myös yritysten ja tavantallaaja golfareidenkin suuntaan. Nyt on aika julkaista brändityön tulokset, joihin olemme erittäin tyytyväisiä’’, toteaa Janne Lehto, FGA ry:n puheenjohtaja. ‘’2Upin kanssa projektin tekeminen oli erittäin hedelmällistä, sillä intohimo golfalaan näkyy. Pääsimme saman tien kiinni homman ytimeen’’, lisää Lehto.
‘’Brändiuudistuksen lähtökohtana oli saada nuorempi sukupolvi kiinnostumaan alasta. Jotta kiinnostus herää, tarvitaan vetovoimaisuutta brändiä kohtaan. Pölyt haluttiin pyyhkiä pois ja brändiä lähdettiin viemään moderniin ja nuorempaa sukupolvea puhuttelevampaan suuntaan. Tarkoituksena oli luoda brändi, jota haluaa kantaa myös golfkentän ulkopuolella’’, avaa 2Up Golf Agencyn Art Director Aleksi Mustonen. ‘’Uusi FGA logo on äärimmilleen pelkistetty, selkokielinen ja itsevarma tunnus. Se on suunniteltu toimimaan myös digitaalisessa ympäristössä. Logon tueksi FGA:lle luotiin erottuva värimaailma, oma typografia, sekä graafinen muoto, joka edustaa greeniä. Nämä osa-alueet muodostavat visuaalisesti tunnistettavan kokonaisuuden. Visuaalisuuden lisäksi uudistettiin FGA:n tapaa puhua, eli ‘’tone of voicea’’. Jatkossa FGA myös kuulostaa nuorekkaalta ja kiinnostavalta taholta. Nämä yhdessä muodostavat uuden ja vetovoimaisen FGA brändin, johon haluaa tutustua paremmin. You wanna know more about grass?’’, lisää mies brändin takaata.
Uudella brändillä ja viestinnällä halutaan tavoittaa niin golfalalla työskentelevät henkilöt, golfista kiinnostuneet nuoret, golfiin liittyvät yritykset ja toimijat. Sekä tietenkin golfarit, joille halutaan tarjota informaatiota kentänhoidosta ja kentänhoidon ratkaisuista. Uusituilta nettisivuilta (fga.fi) löytyykin tietoa kentänhoidosta yleisesti, tietoa kestävästä kentänhoidosta ja ympäristövastuullisuudesta, uramahdollisuuksista, koulutusmahdollisuuksista sekä ajankohtaisista asioista. Mikäli kentänhoidon teemat kiinnostavat, seurantaan kannattaa laittaa myös FGA:n somekanavat (Instagram @finnishgreenkeepersassociation).
‘’Tunteja kestäneiden keskustelujen ja toimintaan perehtymisen myötä, olen vakuuttunut siitä, että suomalaisten tulisi olla todella ylpeitä kenttämestareistamme ja -työntekijöistämme, sillä samanlaista paneutumista ei monella alalla varmasti tule vastaan. Toivottavasti mahdollisimman monet alan toimijat, kenttätyöntekijät ja golfkentät lähtevät FGA:n toimintaan mukaan edistääkseen osaltaan ammattitaidon kehittymistä – ja tietysti mahtavan yhteishengen vuoksi. Golf Suomessa on edelleen kehittymässä, ja kehitys vaatii taustalleen riittävät resurssit, arvostuksen ja ammattitaidon.’’ kommentoi 2Up Golf Agencyn Joonas Salminen.